söndag 27 mars 2011

Varför tar vi inte chansen till samarbete?

Lärare har ont om en sak - tid! Trots detta är det få lärare som vill samarbeta, åtminstone på min skola. När vi fick vår lärplattform Fronter så startade vår dåvarande IKT-strateg upp en IKT-rum: Dela med dig! Detta rum har tyvärr inte varit så välbesökt, åtminstone inte av lärare som vill dela med sig av det egna materialet. Kanske tittar de på andras?

På nätet finns det många bra sidor att besöka om man vill samarbeta. Jag vill, som gymnasielärare, göra reklam för tre utmärkta länkar som jag gärna besöker/använder:
http://www.lektion.se/index.php
http://www.sli.se/
http://www.teacherondemand.se/

Vill du använda, och/eller publicera eget material är det viktigt att känna till Creative Commons-systemet (CC). Vad gäller när man delar material med andra? Vad får man/får man inte göra? Se följande film för att lära dig om vad CC är.

3 kommentarer:

  1. Att bara en vågar tror jag inte räcker. Man måste nog få ihop ett visst antal lärare (hur många?) som är villiga att dela med sig för att stenen ska kunna komma i rullning. En person blir bara undantaget som bekräftar regeln, men fem, sex stycken ... kan leda till ännu fler ... eller vad tror ni? Kanske kan man uppmuntra sina kollegor: "Hur gör du? Det låter spännande och som om det fungerar bra! Skulle inte du kunna tipsa våra kollegor om det genom att lägga det på Fronter?" Ja, eller något sånt. Många skulle säkert bli smickrade över att få frågan och kanske skulle det kunna innebära att i alla fall några tog sig tid att formulera ett tips? Vad tror du?

    CC är toppen!

    SvaraRadera
  2. Jag tar gärna emot alla råd jag kan få. Jag tror stenhårt på samarbete för att minska stressen i vårt yrke MEN det är svårt. Vi är ett gång som samarbetar men vi är få. Många pratar om det men är ganska ointresserad när det kommer till kritan, varför?
    Rädsla för att andra ska få mitt material och jag inget i utbyte?
    Rädsla för att bli bedömd av andra?
    Jag vet inte????
    Till hösten ska vi bli ett antal IKT-pedagoger och då behöver vi hitta en bra strategi att inspirera utan att anses vara "besserwissers".
    Smicker ska absolut prövas och det genst ;)
    Tack för alla goda råd!

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Christina och Tina att det krävs mer än ett fåtal och att det är vikigt på vilket sätt som man ska inspirera.

    Något som också behöver fungera är att det ska finnas tid att träffas i gruppen, tycker att schemat ibland inte uppmuntrar till samarbete utan att det istället kan var nästan omöjligt att träffas om så bara över en fika.

    Jag har också uppmärksammat att det i olika nätverker verkar vara fler från grundskolan som delar med sig, kan det vara olika skolkulturer som påverkar samarbetsklimatet. Jag hoppas att det kommer att bli utveckande med IKT-pedagoger inom förvaltningen till hösten. Ett steg i rätt riktning.

    SvaraRadera