TILL DIG SOM LÄRARE
• Lär dig att söka på rätt sätt.
Google har t ex bra sökhjälp på sin söksida, titta där!
• Googla är INTE en synonym till att söka information.
Det finns många andra sökmotorer också. Pröva dem!
Exempel på andra sökmotorer är t ex: Bing, Yahoo eller Excite.
• Var vaksam på varför en del information hamnar först i en söklista. Turordningen kan köpas.
Dessa sidor kan likställas med annonsering och de är dåligt utmärkta. Var källkritisk!
• Internet är inte den enda resursen att söka information på.
Mer kunskap om VAR och HUR man söker bra information kan man hitta här:
http://chaplin2.bibl.liu.se/utbildning/tgv/tgv.htm
http://www.jonasfransson.com/effektivare-informationssokning-pa-webben-bok/
ATT TÄNKA PÅ I UNDERVISNINGEN
• A och O är att lära eleverna grunderna i källkritik.
Lär ut vilka de källkritiska kriterierna är och vad de innebär?
Till din hjälp kan du använda bra material från Skolverket.
Se vidare på http://kollakallan.skolverket.se/
• Informationssökning är svårt, därför måste eleverna hela tiden HANDLEDAS av sin lärare. Det finns många olika källor.
Alla kan vara bra men de bör inte användas till alla frågeställningar. Ingen källa är neutral.
• Genomför en ”sökskola” för eleverna där du visar hur man praktiskt går tillväga.
• Bra information om informationssökning och källkritik, för både lärare och elever hittar du bland annat här
En av mina svagheter – samtal
5 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar