I vår skola började i höstas en elev med en grav hörselnedsättning. I överlämningen från grundskolan deltog bl a en specialpedagog, en representant från hjälpmedelscentralen och en psykolog. Överlämning gick jättebra och vi hade stor tillförsikt inför framtiden. Då började problemen. Eleven ville inte använda sina hjälpmedel, eleven ville vara som alla andra! Att vara i behov av stöd vilket utmärker dig från de andra eleverna är svårt att hantera för många elever men hur hanterar vi pedagoger detta dilemma?
Vi. som undervisar denna elev, har valt att fortsätta att använda vårt headset med mikrofon trots att eleven inte använder sin hörapparat. Vi har också försökt att underlätta hörandet genom att möblera så att det är möjligt att läsa på läpparna på så många deltagare som möjligt i klassrummet. I dagsläget kan vi bara invänta att eleven själv känner sig redo för sina hjälpmedel.
I en av de länkar som finns i vårt kursmaterial finns mycket användbart. Man kan läsa intervjuer med hur ungdomar i olka åldrar ser på sin hörselskada. Man kan också få många pedagogiska tips att ta till sig i den konkreta undervisningen. Läs mer i Hörselboken
En av mina svagheter – samtal
5 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar