...men om detta tvistar de lärde.
Under senare år har begreppet IKT fått ökad betydelse i utbildningssammanhang. IKT står för Information- och KommunikationsTeknik. IKT-pedagogik är alltså en utveckling av begreppet IT.
Det statiska lärandet med en lärare som berättar/föreläser är under förändring där kommunikation och interaktion är viktiga delar i den nya, mer moderna pedagogiken. Elever behöver idag nya, mer flexibla sätt för att lära. IKT-pedagogik är i detta sammanhang ett förhållningssätt där ny teknik används som förmedlare av information och kommunikation. Lärandet är en ständig process mellan lärare och elev. IKT-pedagogik innebär inte per automatik att mötena alltid ska ske virtuellt utan det handlar istället om hur man i den klassiska undervisningssituationen utnyttjar olika media för att förtydliga och underlätta förmedlandet av information och kommunikation.
I fredags släppte Project Tomorrow den första rapporten från 2010 års undersökning – The New 3 E’s of Education: Enabled, Engaged, Empowered. I rapporten konstateras att allt fler elever har tillgång till mobiler, laptops eller tablets hemma, och de vill gärna kunna använda dem i skolan. Det är tydligt att tillgången ökar inom alla socialgrupper, så det finns inga oroväckande tecken på en digital klyfta när det gäller tillgång. Två tredjedelar av föräldrarna, tvärs över socialgränserna, säger att de är beredda att köpa någon slags mobil enhet till sina barn, om de behöver det för sitt skolarbete. Problemet är snarare att huvuddelen av skolledarna säger nej.
Läs mer:
http://omvarld.blogg.skolverket.se/2011/04/06/digitala-mojligheter/
En av mina svagheter – samtal
5 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar