I vår skola har vi valt RÄTT väg till hösten då både lärare och elever kommer att bli administratörer på sina egna datorer. Andra kommunern har valt en helt annan (FEL) väg. Min man får inte göra något alls på sin kommunala arbetsdator. Han kan inte ens använda den som det (lärar)arbetsredskap som den är tänkt att vara. Han kan t ex inte använda en privat skrivare hemma. Att lägga till och testa nya program i bästa IKT-anda är inte ens att tänka på. Varför är det så? Diskutera!
I en debattartikel i den mycket läsvärda tidskriften Datorn i utbildningen, Datorer i matematikundervisningen: Sverige sämst i klassen, beskrevs problemet, och man slog fast att Sverige är sämst i klassen när det gäller att använda datorer i matematikundervisningen i skolan, och att en bidragande orsak till detta är nedlåsningen av lärarnas datorer.
Läs artikeln här:
http://bohenrykristoffersson.wordpress.com/2011/02/06/lasta-datorer-ett-av-skolans-storsta-problem/
En av mina svagheter – samtal
5 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar