torsdag 10 mars 2011

Specialpedagogiska hjälpmedel - för vem, av vem?

Jag har börjat på avsnittet om specialpedagogik och undrar genast: Varför ges ingen information på lärarhögskolorna till blivande lärare och/eller till praktiserande lärare i skolan? Varför?

På de sidor som KTH hänvisar till finns en massa matnyttigt, saker som ger mig en inblick i att vara funktionshindrad men också en massa tips på hjälpmedel som är bra och lättillgängliga för ALLA elever. På sidan UNGKOMPENSATION.SE finns t ex kunskaper som hjälper alla elever till en bättre studiemiljö. Enligt undersökningar har så många som 25 % av den svenska befolkningen någon form av skriv- och lässvårigheter. Av dem har ca 5 % dyslexi. Om man anpassar undervisningen för alla elever till att vara bättre, mer strukturerad och varierad kommer en massa "gråzonselever" också ha nytta av detta. Har vi råd att vänta?

Tips till lärare from Margareta Hellstrom on Vimeo.


Lästips för er som vill se vad jag pratar om:
http://www.spsm.se/
http://www.skoldatatek.se/
http://www.ungkompensation.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar