Jag håller på med ett projekt i SH A (för åk 2 på gymnasiet) som handlar om migration. Eleverna har fått grundläggande undervisning av mig på olika sätt om vad migrationsbegreppet står för under ett antal lektioner. I veckan var det dags för eleverna att börja producera genom att skriva en vetenskaplig rapport. Då startade problemen. De vet inte hur Word fungerar eller hur man söker bra fakta. Eleverna har heller ingen aning om hur man skriver referenser. Att infoga fotnoter och sidnumrera har man aldrig lärt sig. Hur är det möjligt då man haft obligatorisk datakunskap under ettan? Jag börjar tyvärr förstå varför denna kunskap i fortsättningen ska ske inom ramen för andra ämnen. Ursäkta om jag trampar ett antal datalärare på fötterna men detta är verkligheten på MIN skola. Förhoppningsvis har ni andra annan erfarenhet.
Jag tror att elever kan VISSA saker om IKT men inte nödvändigtvis saker som är relaterade till det som vi lärare vill/tror att de kan. Våra lärare måste därför lära sig en massa innan det är dags att till fullo använda våra 1 till 1-datorer till hösten.
Jag är idag jätteglad att jag, och tre lärare till, fått IKT i våra tjänster till hösten. Det ska bli kul att inspirera mina kollegor!
En av mina svagheter – samtal
5 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar