torsdag 3 februari 2011

Design för lärande

Sitter på tåget och "njuter" av kurslitteraturen. Jag har börjat att läsa den första boken och märker redan under inledningskapitlet att denna kommer jag att ha stor nytta av. Den beskriver på ett mycket tydligt sätt att paketeringen av kunskap är viktig. Det hjälper inte om man har ett bra faktainnehåll (läraren är en "fackidiot") om man inte har förmågan att nå ur till eleverna. Eleverna ska kunna tillgodogöra sig undervisningen och dagens elever kräver andra "paket" än gårdagens elever gjorde. Det är bokens huvudsakliga budskap.

Lärarens betydelse för elevernas kunskapsinhämtning avhandlades även i veckans avsnitt av serien 9a. Denna omgång verkar bli väsentligt mer spännande att följa för oss lärare. Har ni inte sett det? Gör det!

Avsnittet finns att se på www.svtplay.se

2 kommentarer:

  1. Det verkar som om jag måste läsa designboken jag också, för det är väl den.
    Vad gäller Klass 9 A tycker jag lärarrollen är viktigt i klassrummen och att ofta är det de lärare som känner sig osäkra i sin ledarroll som är tveksamma till att eleverna ska ha 1-1 datorer. LÄrarna är oroliga för att eleverna bara ska vara ute på FB eller titta på film. Men genom att förpacka som du uttrycker det, gör man eleverna intresserade och nyfikna att vilja lära mer.

    SvaraRadera
  2. Letar efter er muntliga presentation från förra kursen var kan man hitta den?

    SvaraRadera