Jag har valt att, som min första bok, läsa Design för lärande (2008) av Anna-Lena Rostvall och Staffan Selander (red). Redan när jag såg bokens titel i litteraturlistan blev jag nyfiken. Tankarna började snurra och jag funderade över hur jag i framtiden skulle kunna lära mig att (om)designa mitt eget (ut)lärande. Fanns det något att lära ur denna bok? Det fanns det!
Målgruppen som författarna vänder sig till är lärare både i grundskolan och i gymnasieskolan samt till distansutbildningar på högskolan. Alla kan hitta något att ta till sig då boken, som är en antologi, tar upp ganska skilda, breda aspekter om skola och lärande. Språket är ganska enkelt men boken tar upp många nya begrepp som kan vara krångliga att greppa. Det genomgående (viktigaste) som boken handlar om är multimodal kommunikation, d v s att vi kom-municerar kunskap på flera olika sätt vilket möjliggör ett bättre (in)lärande. Enligt författarna är all kommunikation och alla lärsituationer informationstäta. Information bör ges på olika sätt vilka alla är viktiga för vår fulla förståelse. Kunskap om världen förmedlas t ex via ljud, bokstäver, gester, noter, streck, ytor, volymer och färger. Dock kan de olika sätten också mot-verka varandra och problem uppstår, t ex exempel kan ett budskap kommuniceras på ett visst sätt med ord men personens kroppsspråk kan säga något helt annat. En elev tolkar alltid det läraren säger och gör på sitt eget sätt och det är något vi alltid måste tänka på.
En av mina svagheter – samtal
5 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar