torsdag 25 mars 2010

Duktig lärare och (o)duktig elev

Denna vecka har varit en bra IKT-vecka på flera sätt.
Vi har bl a fått veta att vi som läser IKT-kursen tilldelats Camtasialicenser och jag har äntligen lämnat in uppgift 1c.
Bra jobbat!
Samtidigt har det varit en mindre bra vecka då två elevarbeten fastnade i plagiatkontrollen Ephorus som finns på vår lärplattform Fronter. Två arbeten, ett som lämnats in till mig via inlämningsmappen samt ett som lämnats in hos en kollega, matchade varandra till 86%.
Mindre bra!
Trots att man är glad att verktyget fungerade är det trist att elever väljer att fuska trots att de vet att vi idag kollar allt rutinmässigt.
Det var en tårfyllt samtal som ägde rum mellan lärare och elev.

3 kommentarer:

  1. Vad duktig du är med kursen! Det är lika tråkigt varje gång man hittar plagiat. Samtalen som följer på fusket är en tråkig del av jobbet men viktigt - vi måste ju på något sätt förbereda dem för "livet därute"! Glad påsk på dig! Hoppas ni håller er friska.

    SvaraRadera
  2. Kul att ni som går kursen "premieras"! Det är viktigt att ledningen uppmärksammar de lärare som satsar på att fortbilda sig och hänga med i utvecklingen.

    När det gäller plagiering så är det alltid lika trist när det upptäcks. men, vi lärare har en skyldighet att hjälpa dem vi undervisar att förstå hur de ska undvika plagiering. Först och främst gäller det att vi blir bättre på att utforma övningar och uppgifter som det inte går att plagiera. Därefter bör vi be att få se halvfärdiga dokument, under arbete 8 vilket gör att de kommer igång i tid med sina arbeten. Naturligtvis måste vi se till att alla har fått information om vad plagiering är och hur man skriver en egen text. Jude Carrols bok, som vi länkar till i kursen, ger dig många bra tips, som du gärna får VB till dina kollegor!
    Margareta

    SvaraRadera
  3. Tack för det!
    Vi jobbar mycket med just det som du pratar om och eleverna vet nog vad som gäller men ibland lockas de till att ta genvägar (av tidsoptimism och lättja). Just i detta fall trodde eleverna inte att de skulle bli tagna då de inte kopierat från nätet, utan bara varandra. En pojkvän kopierade sin flickväns arbete. Alltid trist då det händer.
    Jag ska skriva om källkritik och läsa mer om det inför inlämningsuppgift 2. Även vi lärare behöver bli bättre att undervisa om detta viktiga ämne, inte minst nu när nätet ska bli en viktig pedagogisk resurs, eller hur?

    SvaraRadera